PrivacyTeam033 200 30 83

AP pakt misleidende cookiebanners aan

Strengere controle op online privacy in 2024

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft aangekondigd dat ze in 2024 strenger gaat controleren op de manier waarop websites toestemming vragen voor het gebruik van (tracking) cookies en andere vormen van volgsoftware. Deze aankondiging komt nadat geconstateerd is dat veel organisaties misleidende cookiebanners gebruiken, waarbij bijvoorbeeld belangrijke knoppen verborgen zijn.

Aleid Wolfsen, voorzitter van de AP, benadrukte het belang van deze maatregelen: “Met volgsoftware of tracking cookies kunnen organisaties meekijken naar jouw internetgedrag. Dat mag niet zomaar, want wat je op internet doet is heel persoonlijk. Een organisatie mag dat alleen bijhouden als je er expliciet mee akkoord gaat. En je moet de mogelijkheid hebben om deze volgsoftware te weigeren, zonder dat dit nadelig voor je uitpakt.”

Gerichte advertenties en de rol van cookies

Websites maken gebruik van verschillende soorten cookies, waaronder functionele, analytische en tracking cookies. Deze cookies stellen organisaties in staat om persoonsgegevens te verwerken, zoals informatie over bezochte websites, klikgedrag en zoekopdrachten van gebruikers. Deze gegevens kunnen vervolgens worden gebruikt om websitegebruikers te profileren en gerichte advertenties te tonen. Het is hierbij van essentieel belang dat organisaties voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Misleidende cookiebanners onder de loep

Het waarborgen van online privacy is van groot belang. Duidelijke informatie over het gebruik van cookies stelt gebruikers in staat om een weloverwogen beslissing te nemen over het geven van toestemming. Organisaties dienen daarom te zorgen voor cookiebanners die voldoen aan de wettelijke eisen. Dit betekent onder meer dat organisaties moeten voorkomen dat ze toestemming verkrijgen op misleidende wijze, zoals door het verbergen van de weigerknop en /of door vinkjes voor ‘accepteren’ automatisch aan te zetten.

Richtlijnen voor correcte cookiebanners

De AP benadrukt op haar website enkele belangrijke aspecten van cookiebanners. Deze richtlijnen helpen bij het opstellen van een correcte cookiebanner:

  • geef informatie over het doel;
  • zet vinkjes niet automatisch aan;
  • gebruik duidelijke tekst;
  • zet verschillende keuzes op één laag;
  • verberg bepaalde keuzes niet;
  • laat iemand niet extra klikken;
  • gebruik geen onopvallende link in de tekst;
  • wees helder over het intrekken van toestemming;
  • verwar toestemming niet met gerechtvaardigd belang.

Voor meer informatie en voorbeeldmateriaal kunt u terecht op de volgende pagina van de AP.

Onderzoek en handhaving

Organisaties die niet voldoen aan de eisen met betrekking tot het verkrijgen van toestemming voor het plaatsen van cookies en andere volgsoftware kunnen worden onderzocht en beboet door de AP. Deze aankondiging van strengere controle markeert een belangrijke stap in het beschermen van online privacy en het waarborgen van transparantie met betrekking tot het gebruik van cookies. Het is nu aan organisaties om ervoor te zorgen dat zij aan alle vereisten voldoen en gebruikers op een eerlijke en duidelijke wijze informeren over het gebruik van cookies.

Advies

Heeft u hulp nodig bij het correct naleven van de regels met betrekking tot cookies? De privacy specialisten van PrivacyTeam zijn op de hoogte van de actuele wetgeving en staan klaar om u te ondersteunen. U kunt telefonisch contact met ons opnemen via 033 – 200 30 83 of een e-mail sturen naar post@privacyteam.nl.

 Bron: website Autoriteit Persoonsgegevens

Naar het overzicht