PrivacyTeam033 200 30 83

Arbeidsovereenkomsten: bewaartermijn verlengd naar 7 jaar

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft in september 2025 haar informatiepagina Personeelsdossier aangepast en verduidelijkt dat arbeidsovereenkomsten en wijzigingen daarin zeven jaar bewaard moeten worden nadat een werknemer uit dienst is getreden. Tot voor kort vermeldde de AP nog een bewaartermijn van twee jaar.

Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) en de Wet financiering sociale verzekeringen (Wfsv)
De wijziging sluit aan bij de WAB, die op 1 januari 2020 in werking trad, en de Wfsv. Sinds de invoering van de WAB geldt een onderscheid in de hoogte van de premie voor het Algemeen Werkloosheidsfonds (AWf): een lage premie voor arbeidsovereenkomsten voor onbepaalde tijd en een hoge premie voor tijdelijke contracten.

Fiscale bewaarplicht
Omdat de aard van de arbeidsovereenkomst directe gevolgen heeft voor de juiste toepassing van de AWf-premie, moet de werkgever deze documenten kunnen overleggen aan de Belastingdienst. Op grond van de fiscale bewaarplicht geldt daarom een wettelijk termijn van zeven jaar na het einde dienstverband.

Wat betekent dit voor werkgevers?
Werkgevers zullen hun personeelsdossiers hierop moeten inrichten en arbeidsovereenkomsten (inclusief addenda en wijzigingen) zeven jaar na uitdiensttreding bewaren. Voor andere onderdelen van het personeelsdossier, zoals beoordelingsverslagen en verlofregistraties, blijft de kortere termijn van twee jaar gelden. Vergeet ook niet dit aan te passen in het verwerkingsregister.  

Extra tip: houd de wijzigingspagina van de AP zelf in de gaten
Wetgeving en toezichtspraktijk staan nooit stil, en de AP past regelmatig haar webpagina’s aan. Op de pagina Wijzigingen houdt de AP zelf bij welke inhoud recent is aangepast.  

Naar het overzicht