AVG en privacy organisatie bij de Belastingdienst
Op 3 juli heeft demissionair staatssecretaris Van Oostenbruggen de Tweede Kamer geïnformeerd over de vervolgstappen die worden ondernomen om te voldoen aan de AVG. In de Kamerbrief geeft hij aan hoe de privacy organisatie is ingericht, welke verbeteringen er zijn doorgevoerd en welke toekomstige ambities de Belastingdienst heeft.
De Autoriteit Persoonsgevens gaf daarbij afgelopen december nog aan dat er nog zorgen waren rondom de beperkte centrale regie, het beleggen van verantwoordelijkheden en de invulling van taken. Hierom heeft de Belastingdienst in april van dit jaar nadere invulling gegeven aan de governance-structuur, waarin de taken en verantwoordelijkheden van de verschillende functionarissen in de organisatie verder zijn beschreven. Ook beschrijft Van Oostenbruggen, onder andere, hoe binnen de Belastingdienst verder wordt gewerkt om het proces omtrent de rechten van betrokkenen te versoepelen en de termijnen beter te monitoren.
De ambities voor 2025 bestaan uit:
1. Het actualiseren van het register van verwerkingsactiviteiten. Dit wordt gedaan aan de hand van de ruim 700 bedrijfsprocessen die in kaart zijn gebracht.
2. Het inzichtelijk krijgen van de hoog-risico verwerkingen bij de Belastingdienst.
3. Het uitvoeren van DPIA’s op deze hoog-risico processen.
Het is in dat kader bijzonder om te zien dat de ontwikkelingen binnen de Belastingdienst in grote lijnen overeenkomen met problemen en omstandigheden bij veel andere organisaties. Deze overlap van verantwoordelijkheden kaart ook aan dat het AVG-compliant zijn een constante inspanning vereist, ook voor grote organisaties als de Belastingdienst.
Heeft u nog verder vragen of assistentie nodig bij het voldoen aan de AVG? Neem dan gerust contact met ons op en bekijk de mogelijkheden die wij kunnen bieden om u verder hierin te assisteren.
Klik hier om de Kamerbrief te lezen.